Dette er et delvist arkiv af debatter fra internetfællesskabet SKUM, der lukkede i 2011. Vil du gerne have fjernet noget pinligt, så send mig en e-mail på mickelvlm@gmail.com . Man kan ikke skrive nyt.
Tilbage til forsiden
0 1 2 ... 5 6 7

Fordomme over for Punkere .

Forfatter: seeemilyplays
Dato: 31-08-2005 10:54:00
Det undrede mig meget at mine forældre gik så meget amok , fordi jeg havde en ven med hjemme der er punker . De mente det var upassende og at jeg ikke burde se ham igen . Hvilket engentlig sårede mig. For han er jo en af mine gode venner, han klær sig bare anderledes end mine andre bekendte, men derfor er han jo stadig flink. Han er virkelig noget af det sødeste jeg kender, han er meget genert og usikker på sig selv, pga alle fordommene over for hans slags. Men han har jo ikke lyst til at se anderledes ud end han gør. Sådan er han jo. Og det respektere jeg virkelig. Det gør mine forældre bare ikke. De er virkelig imod at jeg ser ham igen og er så bange for at jeg kommer til at ligne ham en dag.
Problemet er at jeg ikke kan få mine forældre til at indse hvilken sød dreng han er, for de ser ham bare som en uvoren knægt. Jeg kan ikke forstå hvorfor alle har så mange fordomme over for punkere. Baseret på deres påklædning.
Jeg synes selv at det er virkelig fedt at folk tør klæ sig sådan og at de virker så ligeglade med hvad andre synes om det. Jeg respekterer det virkelig.
Forfatter: Slettet bruger
Dato: 31-08-2005 11:43:00
Nummer: #1
jeg måtte simpelthen skrive til dette indlæg, for jeg synes det er et rigtig godt indlæg!

jeg kan godt forstå at det såre dig når dine forældre har fordomme overfor din ven, og generelt punkere De kender ham jo ikke, og ved ikke noget til hans baggrund eller ham som person. Jeg har det ligesom dig, jeg synes at det er fedt at folk følger deres engen stil i stedet for at være som alle andre og gå i det samme tøj som andre gør. Han "punker stil" er jo sikkert også med til at løfte hans selvtillid/selvværd op når han vælger sin egen stil, men det må da have været et hurtigt dyk den forkerte vej ved det dine forældre sagde og på den måde de reagerede overfor ham.
Har du prøvet at snakke med dine forældre om ham. At det virkelig såre dig at de siger sådan noget om ham og ikke kan respektere ham som han er? Hvis du ikke har det synes jeg du burde gøre det! jeg forstår dig så udmærket godt - tro mig. Jeg hader rasistike mennesker der ikke kan se noget i os alle. for hvem siger at man SKAL være hvid, sort,l poppet, rocket, skates eller punkere.... Folk er jo som sagt forskellige og din ven har bare valgt lidt en anden side af hvad folk gør mest. Andet er der jo ikke i det.

Du lyder til at være en god ven for ham. Bare du var min ven :) jeg har stor respekt for dig!

moi15620
Forfatter: Giesji
Dato: 31-08-2005 11:44:00
Nummer: #2
Det er klart at det generelt er dumt at ømme folk så kraftigt, kun på deres påklædning, og nægte at ændre deres opfattelse, og give vedkommene en chance..
Men det undre mig ikke at fordommen er sådan, og de kommer jo ikke af ingenting (det gør fordomme aldrig)
Punkere er kendt for (eller i den tid punker stilen startede) at være nogen rebelske anarkister der laver rod og ballade.. De klæder sig for at provokere, og gør gerne ting for at provokere..

Sådan er det efterhånden ikke mere, fordi punker er blevet til en tøjstil, mere end en livsstil.. Så man sagtens kan være punker, uden nødvendigvis at være en anarkistisk ballademager.. Men de mennesker som ikke har lagt mærke til det, fordi de aldrig har kendt en punker på andet (det er lettere at ligge mærke til de der laver ballade, end dem der er søde - ballde er en smule mere iøjnfaldene, sødme kender kun dem der kender personen personligt til) og derfor stadig tror at alle er sådan.. Så de ved jo bare i bund og grund ikke bedre.

Hvis man oplever at nogen er fordømmene, må man jo udnytte at man ikke er personen de er fordømmene overfor, og forklare dem at der ligger mere i det end som så.. For hvis man selv er punker er det langt sværer at forklare en gammel snæversynet dame at punkere ikke nødvendigvis er nogen slemme nogen, end det ville være for en den gamle dame ikke har fordomme for.. Så dét må man jo udnytte at man kan! For punkernes skyld..
Forfatter: Kaos
Dato: 31-08-2005 13:56:00
Nummer: #3
Syntes det ufatlig dumt at, de dømmer ham på udsenet, jeg har set et pogram på tv3+ hvor det var en Punker familles far med en "normal" far, og så kunne man se hvordan det var, DER VAR INGEN FORSKEL. Andgående at dine forældre er bange for du kommer til at se sådan ud, så forstår jeg dem godt.
Nummer: #6
# 1 & 2

Jo , jeg har snakket med mine forældre, og de har også forklaret lige som 2 siger at punkere på deres tid var med til meget hærværk og demonstartion .
Men det giver dem da stadig ingen ret til at være så uforskammede overfor en af mine gode venner .
De burde da kunne respektere mine valg af venner . Og respektere mine venner i sig selv . Min mor ville slet ikke sige hej til ham . Og spiste inegn frokost fordi hun ikke kunne klare at han var punk . Hun mistede appetitten .
jeg synes bare det er alt for langt ude .

Dato: 02-09-2005 13:43:00
Nummer: #14
jeg syns også det er latterligt af dine forældre. men er man punker er det ikk kun fordi man går i tøj som punkere gør. at være punker er en livstil. tøjet er kun en lille del af punkerne.
men som jeg har skrevet tidliger det er latterligt af dine forældre ikke vil have du er venner med ham.
Dato: 02-09-2005 13:52:00
Nummer: #15
#13 Så du mener ikke at folk der

Vil have opmærksomhed, evt. på grund af manglende opmærksomhed fra forældrene,
og folk der pisser på samfundet skal behandles med respekt?

Må man spørge hvorfor?
Forfatter: Squirri
Dato: 04-09-2005 00:13:00
Nummer: #16
Man burde ikke dømme folk, før man knder dem!
Med det mener jeg, at dine forældre burde gi' ham en chance.
Jeg respekterer virkelig folk, der tør være sig selv! Og derfor respekterer jeg punkere ect mere end så meget andet! Jeg synes, det er så fedt! Ville virkelig ønske, at jeg turde være mig selv. 100%!!!
Men af en eller anden grund, så kan jeg bare ikke. Det er ikke mine forældre, der gør mig nervøs. De ville nok blive lidt forbavset, hvis jeg kom hjem som en punker eller noget i den stil. De ville måske også lige komme med deres mening, men de ville ikke stoppe mig! De ville give mig lov til at være mig selv.

Altså! Jeg har respekt for folk, der tør være sig selv (punkere ect)!
Men jeg har fandme ingen respekt for folk, der har alle mulige fordomme mod andre mennesker uden overhovedet at kende dem! Det synes jeg virkelig er lavt, åndssvagt, dumt, idiotisk, for stupidt, taber-agtigt og simpelthen bare helt til grin!
Forfatter: Mirob_vs_Dave
Dato: 04-09-2005 11:35:00
Nummer: #22
#21 punk frit danmark? Sikke noget svineri!

Jeg har ikke en skid mod punkere, tror aldrig jeg har set nogen..men de skal bare have lov til at være her, ligesom sorte, arabere, homoseksuelle osv. Det er bare ikke ret mange der har den opfattelse...
Forfatter: Anfes
Dato: 04-09-2005 12:05:00
Nummer: #26
ja altså min storebror har langt hår og nitte armbånd men han er aligevel rigtigt sød! og ja der er sikkert mange der står og glor på ham i byen men de kender ham jo slet ikke! med hendsyn til din ven ville jeg da også sige at det er da groft at man dømmer på udsendet -.- det syndes jeg. Men du må bare forklare det igen og igen af han faktidk er en sød fyr :)

mvh //Asnna//
Nummer: #33
Jeg er virkelig glad for at du skriver denne debat, man har jo vel sin egen smag?
Dato: 04-09-2005 13:55:00
Nummer: #34
Tjaa.. mange af mine venner er punker og goth's.
Mine forældre har ikke noget imod det da de ved at man ikke skal dømme på tøjet.
Det havde dog lidt svært at accepter at jeg var goth i starten.. meeen det lærte de hurtigt at leve med :P
Dato: 04-09-2005 13:55:00
Nummer: #35
hvis dine forældre er sådan så flyt hjemmefra,,,de lyder fandme ikke flinke hvis de bedømmer folk sådan
Dato: 04-09-2005 14:04:00
Nummer: #36
mine forældre kan squ ikke lig mig fordi jeg går mærkelig klædt men jeg gør hvad det passer mig jeg er ligeglad med hvordan folk ser ud de er som de er og forældre kan ikke lave det om
jeg elsker bare at snakke med nogen og være sammen med folk og så er det squ lige meget med hvordan de ser ud
jeg kender da en der hedder rasmus han går squ da i kjole og hvad så han er en pisse flink fyr men min mor siger han er velkommen i hendes hjem og det skider jeg på for hvis jeg vil have ham hjem så gør jeg det

Dato: 04-09-2005 14:10:00
Nummer: #37
jeg forstår ikke den slags fordomme. det gør jeg virkelig ikke.
mine forældre er fuldstændigt ligeglade med, hvordan jeg klæder mig. men jeg mærker også selv, at andre ikke er det.
det er ikke sjældent, at folk råber grimme ting efter mig på gaden, eller sender fjendtlige blikke.
men jeg er efterhånden blevet vant til alle kommentarerne og blikkene, selvom det da stadigvæk godt kan såre mig.
men på den anden side. alle har vel fordomme? jeg har efterhånden også selv udviklet fordomme? ...men de er bare opstået på grund af de ting, folk har sagt og gjort overfor mig. altså. jeg har fordomme overfor fordomsfulde mennesker? - hvis man kan sige det sådan.

men jeg har indset at i danmark er der ikke plads til at være anderledes. det er der bare ikke.
Dato: 04-09-2005 14:14:00
Nummer: #38
var sammen med min gode veninde i går, mine far ved ikke noget om det, men hvis han vidste det, ville han nok ikke lade mig gå..
Min mor kender hende, men ved ikke vi er sammen... ved ikk hvor meget hun ku ha imod det.
Jeg har også andre punker -venner, og hardet rigtig godt i deres selskab.
Folk har tit den der fordom: argh! der er en punker - den person er satanist! Alle mennesker der er bae lidt anderledes i tøjes er satanister. Dem har jeg heller intet imod!! hvad foregår der i folks hoveder!!?
Dato: 04-09-2005 14:58:00
Nummer: #39
Okay.

Når man vælger at klæde sig på en bestemt måde, så vælger man også at udsende nogle signaler - nogle signaler som man må være klar over at man udsender, og at folk eventuelt kan opfatte en anderledes end man er.
Mennesket er et flokdyr, og vi finder en vis tryghed i at kunne genkende os selv i hinanden - det bekræfter os i at vi er gode nok, når vi er ligesom andre - og forældre synes dermed at det er godt, når de bliver bekræftet i at deres børn er ligesom andre.
Når vi møder noget eller nogen som er helt anderledes end os selv, så ryster det os jo i vores grundvold - for det er "truende" og "farligt" !
Heldigvis lever vi efterhånden i et samfund, hvor vi, på trods af vores trygheds-narkomani og trang til bekræftelse, kan se mere eller mindre igennem fingre med den slags.
Alle mennesker kigger på gaden når de ser noget anderledes - også punkere.
Punkere kan jo f.eks. være negative overfor normen som bare vil følge strømmen og bekræftes, og mange punkere har fordomme overfor denne norm, som der heller ikke altid er hold i - og det er simpelthen fordi vi er flokdyr.
Vi samler os i en flok - og så er det os imod de andre.
Jeg kigger på gaden når jeg ser nogen som skiller sig ud. Om det er fordi de er overdrevet lækre, eller har en spøjs opførsel eller en meget anderledes tøjstil. Jeg kigger. Du kigger. Punkere kigger. Og alle kigger.
Det må man affinde sig med, hvis man vælger en alternativ livsstil. Det betyder ikke at det er hverken fedt, eller at man skal finde sig i at folk råber grimme ting af én og opfører sig ubehøvlet, men man må alligevel lige kunne reflektere lidt ud over sig selv, og så se på hvad man egentligt går klædt i.

Punkere kan ikke undgå at sende et bizart budskab ud til verden - man sender nogle signaler der hedder: Vi er faktisk ikke interesserede i at gøre noget godt for os selv - og det signal sender man simpelthen, fordi det er det som mange voksne forbinder med punk-kulturen.
Dengang punken første gang kom til DK, der var det jo unge mennesker, som ikke troede på deres egen fremtid, og de var ikke interesserede i den heller - de var imod det samfund der eksisterede, og mange punkere er derfor sidenhen også kommet ind i autonome og stofmisbrugende miljøer. Det betyder ikke at alle punkere er autonome eller tager stoffer, men det er stadig nogle af de ting vi kan risikere at forbinde med punken, eller en anden meget anderledes tøjstil.
Det er nok også én af grundende til at dine forældre "går amok" - de er simpelthen bare som de fleste andre mennesker, interesserede i det bedste for deres børn. De har levet dengang punken startede, og de har oplevet mange andre subkultures opstart og fald, og nu hver subkulturs renæssance - og de har set de værste tilfælde på hvordan det er gået folk der har valgt at melde sig ud af et samfund, for at melde sig ind i et andet.
Du kan regne med at dine forældre nok både frygter det autonome aspekt og det narkotiske aspekt - men de frygter nok også at du kan risikere at blive venner med nogle folk som kan have en dårlig indflydelse på dig psykisk. Mange unge som melder sig ind i et subkulturelt samfund, gør det fordi de ikke fungerer i det "normale" samfund - ikke føler sig hjemme. De har det måske hårdt enten i skolen, i hjemmet, et andet sted eller flere steder - og derfor for de en destruktiv adfærd og bliver uinteresserede i deres liv i det "virkelige" samfund - altså der hvor hverdagen dominerer. Derfor er subkulturelle miljøer sjældent 100% accepterede, fordi de sender nogle signaler der hedder - "vi er mere interesserede i at ødelægge os selv, end at blive hele og velfungerende mennesker i det "rigtige" samfund" !

Nu hvor du ved dette, og måske endda kan se det fra dine forældres synspunkt - så kan du jo sætte dig ned og snakke med dine forældre.
Forklar dem at du ikke er interesseret i at blive til alt det her, som de tænker at en punker måske er - ja, måske er du ikke engang interesseret i at blive punker - og forklar dem at du også udemærket ved at en god og stabil fremtid er vigtig, og at du ved hvad du går ind til, når du hænger ud med punkere - du ved hvilke signaler de og du sender, når de og du vælger at se ud som i gør.
Det her er en måde at vise at man har en vis indsigt i ret mange aspekter af vores samfund - og at man er i stand til at tænke fornuftigt.
Hvis dine forældre kan se at du er fornuftig, og de selv samtidig er fornuftige, så kan det være at de hidser sig lidt ned - og her kan du så prøve at forklare og fortælle dem lidt om din ven.

Forklar dem hvem han er, hvad han laver til hverdag og hvordan hans indstilling til samfundet og det hele er.
Hvis han er sød og fornuftig, så forklar dem at han er alt dette, selv om han ser ud som han gør, og forklar dine forældre, at nutidens punk altså ikke handler om at have en destruktiv indstilling til samfundet, men at den indstilling nu om dage er et individuelt spørgsmål.
Hvis du kan få dem til at give ham en chance, så inviter ham hjem - de skal vide de
Dato: 04-09-2005 14:58:00
Nummer: #40
hvad betyder en Punkere ven er det dem som har alle tid sort t..j p..???
Dato: 04-09-2005 14:59:00
Nummer: #41
(fortsat) ...

Og lad dem møde ham fra hans gode sider - lad dem se under hanekammen og tøjet - lad dem se personen. Han skal også lige have af vide af dig, at dine forældre er interesserede i at give ham en chance og at han er velkommen for den han er, og ikke for den han ligner.
Måske skal han heller ikke tage det aller vildeste out fit han har i skabet på, for hvis han ikke er interesseret i at sende signaler der kan misforståes, så må han sende de signaler han er interesseret i at folk ser.
Dato: 04-09-2005 15:03:00
Nummer: #42
Jeg kender ikke nogle punker men engang fald jeg desværre på min cykle, Og hvem mund lige pluselig kom forbi det var en punker han hjalp mig og sad hos mig i et par minutter ind til jeg var okay også sagde farvel på en virkelig sød måde og gik igen......... Så nej. Jeg har ikke noget imod punker, de er ligesom os andre der ikke er punker de går bare med noget andet tøj og det har de lov til......
Jeg hader bare flok der ikke finder sig i at der er punker i verden..........
Dato: 04-09-2005 16:05:00
Nummer: #43
Jeg har intet imod hvordan punkere klær sig...det synes jeg bare er fedt nok. Men hele deres holdning til livet og sådan..de fleste er såå skide negative! desuden forstår halvdelen af dem ikke hvad det overhoved vil sige at være punker, de synes bare at det ser smart ud! Jeg har lige set en dukommentar program om det, og de sagde at det at være punker for længst var død...såå respekten for dem mister jeg lidt...
Dato: 04-09-2005 16:42:00
Nummer: #44
dine foældre er bare urolige for dig, men hvis han som du siger en af dine meget gode venner, så skal du da selvfølgelig beholde ham som en god ven. uanset hvad dine foældre siger. det ville jeg ihvertfald.
Dato: 04-09-2005 16:42:00
Nummer: #45
*forældre
Dato: 04-09-2005 16:44:00
Nummer: #46
godt og langt indlæg...
respekt til dig...
Dato: 04-09-2005 17:06:00
Nummer: #47
Nederen for dig! Mine forældre (eller min mor og stedfar) er rigtig glade for at JEG ikke klæder mig som alle andre, og at jeg ikke hører Britney Spaers men istedet SOAD og lignene. De bakker min røv uanset hvordan jeg klær mig. Og det er jeg glad for, men de vil stadig ikke give mig lov til så mange piercinger, men jeg arbejder på sangen ;) .
Dine forældre er bare bange for det "ukendte", og det er meget normalt, man kan ikke rigtig gøre noget ved det, hvilket er meget ærgeligt for dig!
Håber at de en dag vil indse at han betyder meget for dig, og at han ikke er så slem alligevel..!
Dato: 04-09-2005 17:09:00
Nummer: #48
#39 0g #46 Gir #46 ret, RESPEKT til dig #39!! Dejligt når folk har noget på hjerte!
0 1 2 ... 5 6 7