Dette er et delvist arkiv af debatter fra internetfællesskabet SKUM, der lukkede i 2011. Vil du gerne have fjernet noget pinligt, så send mig en e-mail på mickelvlm@gmail.com . Man kan ikke skrive nyt.
Tilbage til forsiden
0 1

Fogh sagsøges af forældre til dræbt soldat

Forfatter: Slettet bruger
Dato: 22-11-2005 15:57:00
Link

Okay jeg forstår simpelthen ikke det her. Det er selvfølgelig synd for forældrene og sønnen, men når det nu er frivilligt at melde sig som soldat så forstår jeg simpelthen ikke den her sag. At melde sig som soldat indebærer jo selvfølgelig at man kan blive sendt i krig og det ved man sku da godt inden man melder sig, så hvorfor den her sag?
Forfatter: 894285
Nummer: #1
Det er jo forrykt. Soldaten meldte sig selv til at gå i krig - det er ikke noget han er blevet tvunget til. Krigen skete med et flertal i folketinget - ergo er det ikke Fogh's skyld - men flertallet.
Dato: 23-11-2005 09:41:00
Nummer: #11
Hvordan kan det komme som en overraskelse, at folk rent faktisk DØR i en KRIG!?

Soldaten meldte sig selv, ja det er tragisk at vi mister folk dernede, men det er vilkårne når man er i krig... og han havde selv valgt det, nu må de fandeme snart tage sig sammen.

Endvidere var det jo FOLKETINGET, og IKKE Fogh, som fik os i krig!

Håber sagen bliver tabt.
Dato: 23-11-2005 10:34:00
Nummer: #12
Hmm. ja soldaten meldte sig til krig, og er derfor en risiko for at man bliver dræbt, ikk fordi at jeg siger at holder med forældrene men jeg tror at de har sagsøgt fogh i frustration (ell hvordan det nu staves) og sorg, for det er jo det værste at miste et barn.. tror bare at de lægger skylden over på fogh, fordi de ikk aner hvad de skal stille op.. det er vel også normalt at være forvirret og vred når en man elsker dør..
Dato: 23-11-2005 10:39:00
Nummer: #13
Der er mange mennesker, der sagsøger Fogh for at overtræde grundloven.
De her forældre til den dræbte soldat er bare gået med i søgsmålet. Og det er forklaret i #12.
Dato: 23-11-2005 12:00:00
Nummer: #14
som tidligere sagt... tog jeg frivilligt i krig for noget jeg troede på og blev dræbt ville jeg vende mig i graven hvis mine forældre brugte mig som offer i deres had til Anders Fogh...
Dato: 23-11-2005 12:15:00
Nummer: #15
enig med 14#-

Jeg synes det er skandale...Ingen kommer i krig uden selv at have sagt ja... ergo ved de også at chancen for at dø dernede er til stede...at man så sagsøger fogh efterfølgende at til grin..
Dato: 23-11-2005 12:31:00
Nummer: #16
Der er ingen, der snakker om had.
Dato: 23-11-2005 12:44:00
Nummer: #17
16 - hvis ,man bruger sin afdøde søn imod en politiker må man unægteligt hade politikeren.
Dato: 23-11-2005 12:56:00
Nummer: #18
De her forældre burde nok ikke have blandet sig i søgsmålet, eftersom det tilsyneladende er meget svært for de allerfleste at skelne mellem forældrenes følelse af tab (og det er det sikkert også for forældrene) og deres tvivl om, hvorvidt Fogh og regering (jeg ved ikke om søgsmålet går på regeringen eller Fogh) har overtrådt Danmarks grundlov.

(Når du nu er så skråsikker på, at du ved hvordan et ægtepar i Nordjylland føler, kan du så ikke lige fjernheale mig i Odense i samme omgang - eller evt. bare komme med et bud på mine følelser??)
Dato: 23-11-2005 13:12:00
Nummer: #19
18 - det kan jeg sagtens... jeg kommer ud af en familie hvor der er tradition for at være soldat og blive udstationeret i udlandet, og der har i min familie været søgsmål imod forsvaret efter et selvmord pga krigstraumer, fordi psykologhjælp ikke var et krav når danske soldater kom hjem fra krigslignende situationer.
men hele tiden må det såt klart for de efterladte at den afdøde selv valgte at risikere at blive dræbt og det er at tilsidesætte hvad den afdøde troede på at anlægge sag imod regeringen eller Fogh
Dato: 23-11-2005 13:14:00
Nummer: #20
Man melder sig frivilligt til tjenste i udlandet.
De pisser på deres søn's valg og minde...

Terracde - Han valgte selv, cry me a river...
Dato: 23-11-2005 13:21:00
Nummer: #21
Hvad jeg hørte i tv avisen, sagde faderen til det døde barn også at sønnen selv havde sagt ja til krigen, MEN at krigen var imod en eller anden dansk lov. Forældrene er ikke ude efter penge, for det beløb de ønsker lyder kun på 10.001 sølle danske kroner, de vil bare have sat skylden på en.
Dato: 23-11-2005 13:48:00
Nummer: #22
Om så krigen blev fordømt af alle mennesker i hele verden, bortset fra ham, så valgte han selv.

Hvad skal vi med frit valg, hvis andre ikke kan acceptere de valg vi træffer i vores eget liv ?
Dato: 23-11-2005 13:50:00
Nummer: #23
fuck war! det er jo hvad vi for ud af det....
Dato: 23-11-2005 14:26:00
Nummer: #24

Denne soldat var ikke velinformeret

Der findes kun en løsning og i vil ikke kunne lide den.

Hvis det virkelig kommer som en overraskelse at man kan dø og få psykiske problemer af krig...

Så må man til at lære om det i folkeskolen for det er ALMEN VIDEN.
Og det betyder bare flere lektier ;)

Eller også er det bare noget fis det #9 siger.
Dato: 23-11-2005 14:49:00
Nummer: #25
...Hvis det virkelig kommer som en overraskelse at man kan dø og få psykiske problemer af krig...

Så synes jeg, at man bør søge læge. For så er man virkelig ikke særlig normal!
Dato: 23-11-2005 15:45:00
Nummer: #26
Man den der døde var reserve-officer og havde selc meld sig til den internationale-brigade. Så må man være klar over at man kan dø.

Jeg kan på en måde godt forstå forældrerne, med deres sorg, men jeg tror næppe at deres søn havde ønsket det.
Dato: 23-11-2005 15:49:00
Nummer: #27
Som jeg forstår det, har søgsmålet som sådan intet at gøre med, at de pågældende har mistet deres søn. (jeg er godt klar over, at det da sikkert er pga deres tab, de melder sig "ind i søgsmålet").

Hvad bliver det til med den fjernhealing?
Forfatter: 894285
Nummer: #28
Jeg giver dig ret. Jeg sad og var målløs over at folk gik så meget amok over at en dansk soldat var død i Irak - Wow, surprise venner, VI ER I KRIG!
Det er latterligt, at man lægger sag an.
Dato: 23-11-2005 16:15:00
Nummer: #31
Synes de er langt ude. Selvom Fogh er en nar!
Dato: 23-11-2005 16:25:00
Nummer: #32
Jeg synes ellers normalt at jeg har et ret bredt ordforråd, men lige nu lader det til at jeg er den eneste der aldrig har hørt ordet "søgsmål" før.. hvad fanden er det?

Til debatten. Har han virkelig selv valgt at deltage i en krig, eller var han bare i en del af hæren som har pligt til at deltage?

hvis det var hans eget valg, er det jo sagen ligegyldig om krigen var ulovlig. Hvis han derimod ikke selv kunne vælge at blive hjemme, er det da en god grund til at sagsøge.. En ulovlighed der fører til tab af meneskeliv.. Uagtsomt manddrab.

Jeg har ikke læst noget om sagen, men nogen herinde hævder at sagsanlægget skulle være omhanlende en ulovlig krig, og ikke en død søn.. Det er jo en helt anden sag.
Dato: 23-11-2005 16:33:00
Nummer: #33
Læs linket:
"Forældrene til den danske soldat, der blev dræbt i Irak første oktober, meldte sig i eftermiddags til kredsen af personer, der vil sagsøge statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) for Danmarks deltagelse i krigen mod Irak."
Det drejer sig altså ikke om den døde soldat, men om krigens lovlighed.
De her forældre er bare endnu nogen, der stiller sig bag søgsmålet (som det åbenbart hedder, når man vil sagsøge nogen) - og de har tilfældigvis en søn, der er død i den - måske? - ulovlige krig.
Dato: 23-11-2005 17:22:00
Nummer: #34
33#

ok, det var min pointe.. Så tror jeg ikke at folk har forstået sagen.
Dato: 23-11-2005 17:39:00
Nummer: #35
Hehe, nej det er sgutte let, når medierne blæser det op til, at det er soldatens død, der bliver sagsøgt over.
Dato: 23-11-2005 19:05:00
Nummer: #36
#33 Så skal vi bare have resten til at forstå det. Det er guf for medierne, det her, virkeligt godt for det følelsesmæssige. Jeg ved ikke, om forældrene spiller på det her, jeg kunne ikke forestille mig det.
0 1