Dette er et delvist arkiv af debatter fra internetfællesskabet SKUM, der lukkede i 2011. Vil du gerne have fjernet noget pinligt, så send mig en e-mail på mickelvlm@gmail.com . Man kan ikke skrive nyt.
Tilbage til forsiden
0

Er det blevet for normalt at ryge hash?

Forfatter: Slettet bruger
Dato: 22-09-2008 12:57:00

Behandlingssteder landet over melder om stigninger af unge, der har et misbrug af hash, og undersøgelser viser, at det er de helt unge, der i stigende grad prøver stoffet. Det skriver BT i dag.

Bjarne Ruberg Larsen, forstander på Dagbehandlingscentret i Roskilde, mener, at hash er blevet alt for accepteret: "At ryge hash er blevet semi-legalt," fortæller han og bakkes op af Mads Uffe Pedersen, som konstaterer, at hash er blevet langt mere tilgængeligt og samtidig meget normaliseret. "Man bliver ikke ekskluderet fra en gruppe, fordi man ryger hash, sådan som det ses med hårdere stoffer", siger han.

Hvordan oplever du misbruget af hash, og tror du at det er blevet til et problem, fordi det er for 'normalt' at ryge hash?
Dato: 22-09-2008 13:59:00
Nummer: #1
Altså tror ikke det er blevet så normalt igen. Altså har prøvet at ryge lidt af været men ALDRIG hash!
Dato: 22-09-2008 14:00:00
Nummer: #2
#2 Altså ikke stoffer osv.
Forfatter: McFearless
Dato: 22-09-2008 15:35:00
Nummer: #3
Kan ik se problemet? Der er ik umiddelbart noget galt med hash, så længe man bare gør det en gang imellem så er det fint nok. Man har heller ik godt af at drikke sig fuld hver dag?
Forfatter: Bæver
Dato: 22-09-2008 16:06:00
Nummer: #4
Det er blevet semilegalt, ja. I min omgangskreds er det langt mere normalt at ryge det, end at være imod det (der er jo selvfølgelig også dem som ikke ryger det, men synes det er helt ok).
Jeg har det lidt ligesom #3 - så længe det er på samme plan som alkohol, så kan jeg heller ikke se problemet i det.
Men det kræver, at man virkelig ved hvad man går ind til - fx. at indlæringen bliver hæmmet i høj grad, etc.

Mange unge glemmer vel i høj grad også, at det ER et euforiserende stof, da det er nemmere at fungere normalt under påvirkning af hash, end under påvirkning af fx. alkohol.

Jeg tror at legalisering og undervisning er den eneste rigtige løsning, men desværre er min samtid nok lidt imod mig.
Forfatter: winstonsmiths
Dato: 22-09-2008 23:32:00
Nummer: #5
Sådan mener jeg det har været et par årtier - med et slag på tasken, måske i en tredjedel af samfundet. Jeg ser det heller ikke som et stort problem, dog med den lille men, i forhold til oplægget, væsentlige krølle at jeg mener man nemt risikerer at ens liv bliver ngoet afsporet, hvis man bruger det i noget videre omfang, før man er ude over teenagealderen.
Forfatter: xxtralalala
Dato: 04-10-2008 17:29:00
Nummer: #9
syntes også det burde være lovligt... det er jo ikke så galt... bare man kun gør det engang imellem så man ikke bliver afhængig... men hvis man ryger normale smøger bliver man jo også afhængig så smøger er lovligt, det burde hash også være...
Forfatter: sqzee
Dato: 06-10-2008 13:18:00
Nummer: #10
Jeg kan lide det som det er nu. At hvis man virkelig vil så kan man, men det er ikke legaliseret.

Det er jo betydelig farligere end alkohol fks. Det bliver i din hjerne i 6 uger.
Forfatter: Ladylemming
Nummer: #11
Pfff. Big deal. Hvis I vil have fat i et virkelig alvorligt problem, så tag dog et kig på de danske unges alkoholvaner først. Jeg vil da mene at det ekstreme alkoholforbrug hos de unge er den største trussel mod befolkningens generelle velbefindende. Hashproblemet bør ikke prioriteres over et større problem, bare fordi det er ulovligt.

I øvrigt vil jeg sgu egentlig hellere leve i en verden med flertal af hashmisbrugere, frem for alkoholikere, crackhoveder eller cokevrag. Hashmisbrugere er totalt uskadelige i kraft af deres vanvittige sløvhed. I øvrigt er hash et af de eneste stoffer - hvis vi medregner både de legale og illegale - som "kun" er psykisk afhængighedsdannende. Derfor vil en hashmisbruger næsten aldrig være ligeså desperat som enhver anden misbruger.
Dato: 30-10-2008 21:21:00
Nummer: #14
man styrer det selv. jeg synes at det burde være lovligt. så slipper man også for pusherne
Forfatter: alibaba
Dato: 31-10-2008 21:53:00
Nummer: #15
#11 For en rum tid siden faldt jeg over en statistik, som viste at unges alkoholforbrug er faldende, og (hæng mig ikke op på det) lavere end generationen før os. Men jeg er enig at hvis både alkohol og hash var lovligt, ville et overforbrug af alkohol være langt værre end hash. Men netop at hash er ulovligt gør at diskussionen desværre kommer på bane.

Forfatter: Vermin
Dato: 25-11-2008 12:51:00
Nummer: #21

Hvis du ikke kan gå til en fest uden folk ryger, så burde du virkelig få dig en anden omgangskreds.
Det er meget mere undtagelsen end reglen i min omgangskreds at der er nogen som ryger. Selvom næsten alle dem jeg kender har prøvet det og har et utroligt afslappet forhold til det.
Forfatter: Inc
Dato: 25-11-2008 14:18:00
Nummer: #22
Det er for galt, at det er blevet så normalt, da hash jo både ødelægger misbrugerne og samfundet. Kraftige politiaktioner bør sættes ind, og der skal være meget mere kontrol. En øget grad af overvågningssamfund ville i det hele taget hjælpe.
Forfatter: Inc
Dato: 25-11-2008 14:44:00
Nummer: #24
Jeg ved ikke med Vermin, men det synes jeg skam. Alkohol er skadeligt.
Dato: 25-11-2008 15:11:00
Nummer: #26

Hvis der er til hver fest man er til, at folk sidder og ryger sig skæve. Så syntes jeg det faktisk, ja.
Hvis man ikke kan "undgå" at folk sidder og ryger, så er der altså noget galt.
Forfatter: quilted
Dato: 25-11-2008 16:41:00
Nummer: #27
Hmm.. Synes ikke der er noget problem overhoved. Synes der er flere der ryger det end før i min omgangskreds, men det skyldes nok at man både er blevet ældre og ens kreds er blevet større.

Men i det hele taget kan jeg ikke se problemet i at man ryger tjald, så jeg kan nok ikke være så enig i at det er problematisk...

#12 Way to go! :D
Forfatter: Bandicoot
Dato: 30-11-2008 19:41:00
Nummer: #29
Efterhånden synes jeg at det er blevet mere og mere normalt at ryge Hash. Det er dog aldrig noget jeg vil gøre. Mange af mine IRL venner fra folkeskolen gjorde det når de skulle hygge sig
Nummer: #30
"Alt med måde" gælder kun, hvis det er godt i nogle sammenhænge. Hash og alkohol er ikke godt i nogen sammenhænge.
Forfatter: cillen
Dato: 20-12-2008 18:54:00
Nummer: #34
ja, det er en hverdag for rigtig mange unge.
dog ikke lige så udbredt som smøger.
Dato: 21-12-2008 17:43:00
Nummer: #39

Linket virker fint.
Men skal nok gøre det lidt nemmere for dig.

Klik klik
Forfatter: Criminal
Dato: 27-01-2009 18:53:00
Nummer: #43
størstedelen af folk jeg kender har prøvet at ryge hash, jeg selv er blevet tilbudt flere gange men har takket nej, jeg er 14 år og de 'folk' jeg kender er 13-14 år, hash er ved at blive næsten lige så normalt som vandpibe, og for mig er vandpibe virkelig virkelig normalt, jeg har faktisk lige røget de for et par timer siden...
Nummer: #47
Yes.. Min eks mor havde hash liggende i køkkenet! NØJ det gik over mine grænser.. inkl. mine forældres.. Men han var lige glad.. Kender et par stykker som praler med det.. Måske det bare noget de siger
0