Dette er et delvist arkiv af debatter fra internetfællesskabet SKUM, der lukkede i 2011. Vil du gerne have fjernet noget pinligt, så send mig en e-mail på mickelvlm@gmail.com . Man kan ikke skrive nyt.
Tilbage til forsiden
0 1 2 3

’Jeg sagde perle ikke perker’

Forfatter: Slettet bruger
Dato: 23-01-2009 12:36:00
’Jeg sagde perle og ikke perker’, forklarer den politimand, som er blevet beskyldt for at kalde en deltager ved en Israel/ Gaza-demonstration for perker. Og han bliver bakket op af politidirektøren.

Du kan høre optagelserne her.

Hvad mener du, han siger? Og hvad tænker du om den forklaring?

Forfatter: bryggen
Nummer: #1
Selvom jeg ikke er meget for det danske politi, må jeg sige, at det er lidt svært at høre.
Første gang jeg så klippet, lød det tydeligt som om han sagde 'perker'.
Men efter at have hørt det igennem nogle gange, må jeg indrømme, at det godt kunne lyde som både 'perle' og 'perker.
Forfatter: altmuligt
Dato: 23-01-2009 12:54:00
Nummer: #2
Jeg tænker bare; Hvorfor i alverden skulle han kalde ham for perle?
Forfatter: Uendelighed
Dato: 23-01-2009 13:02:00
Nummer: #4

Det skulle angiveligt være 'politi-slang'.
For hvad ved jeg dog ikke.
Forfatter: Mr_Topic
Dato: 23-01-2009 13:44:00
Nummer: #9
#2 Tænkte præcis det samme.. O_o

#1 Hvad har du imod det danske politi?

Forfatter: Finklestein
Dato: 23-01-2009 14:26:00
Nummer: #13
#7 - Og hvordan er du så bedre end ham? Det er da lige så nedsættende at sige "pansersvin" som at sige "perker". Han er måske racist, men du er autoritetstrodsig, og det er nøjagtig lige så nedbrydende for samfundet.

Min computer vil ikke afspille klippet, så jeg kan ikke bedømme, hvad han siger, men jeg vil give de fleste ret i, at "perle" lyder som en dårlig bortforklaring. Og under alle omstændigheder har betjenten talt ned til demonstranten ved at bruge udtrykket, hvilket selvfølgelig er et problem.
Forfatter: hat-of-doom
Dato: 23-01-2009 14:37:00
Nummer: #14
Om han siger perle eller perker kan jeg ikke høre, desuden er jeg enig med Minus-Human.

Dog finder jeg det problematisk at DR lægger sådan noget ud til offentlig bedømmelse.
nogen vil have den indstilling at politiet bare gør hvad de vil, de har had til politiet - derfor vil de høre "perker" og dømme politiet endnu mere.

Ens indstilling til tingene har meget at gøre med hvad man hører og hvordan man opfatter tingene.

Få en lydekspert til at analysere klippet - det burde være forholdsvis simpelt.

og lad en dommer, nævninge uzw. afgøre det. Det er jo det de er her for.
Forfatter: AmpliFire
Dato: 23-01-2009 14:46:00
Nummer: #16
Hold kæft en lam undskyldning!!?..hvorfor faen skulle han sige perle, hvis det ikke havde noget formål var der jo ingen idé i at give udlændingen et skældsnavn..Og det er jo ikke så svært at tænke sig til at perle kan lyde utrolig meget som perker hvis man siger det, især hvis det er til en udlændinge..Og jeg har aldrig hørt det udtryk O.o..Der er jo ingen idé i at kalde en udlændinge for perle midt i en politiaktion (eller hvad fuck det hedder)..Jeg tror på han kaldte ham for perker, det andet er sku bare for lam en undskyldning..xD *grineflip*
Forfatter: AmpliFire
Dato: 23-01-2009 14:50:00
Nummer: #17
..men enyway er der jo ingen der ved hvad de mennesker har kaldt den politimand inden.. det kan jo godt være det bare røg ud af munden fordi han blev stødt over et eller andet, og ville forsvare sig..Jeg vil væde på at politimænd har kaldt folk meget andet før xD
Forfatter: Xenox
Dato: 23-01-2009 15:05:00
Nummer: #18
enig med #13
Forfatter: Graffiti
Dato: 23-01-2009 15:05:00
Nummer: #19
Jeg siger det bare.
- Dårligste undskyldning EVER!! xD

Hvis han overhovedet skulle have en undskyldning, så tænk dig da lige lidt mere om?

Tihi, perle! ^^
Forfatter: AnusFisken
Dato: 23-01-2009 15:33:00
Nummer: #20
Jeg er sådan set ligeglad . Men fatter ikke hvorfor folk freaker sådan op omkring det . Kan godt være han er politimand .. Men de render da rundt og kalder hinanden perkere .. Men så snart at det er en anden der siger det er det ikke okaj. Ligesom de godt må kalde os for ludere og kartofler .. De er bare så dobbelt moralske

Men så er det heller ikke okaj at kalde politimænd for panser svin ..
Forfatter: bryggen
Nummer: #21
WTF? #17 Det er da fuldstændig ligemeget hvad demostranten/demostranterne sagde inden, han har stadig ingen grund til at kalde ham perker, hvis det var det han sagde.

Jeg kan bare ingen mening se i at kalde ham perle? Altså perker lyder mere sandsynligt, men hvad ved jeg, hvis det er blevet gennemlyttet af "eksperter" så er den vel ude af verden?
Dato: 23-01-2009 15:40:00
Nummer: #22
Han sagde perker. Jeg nægter simpelthen at tro på at han sagde perle. Det er sgu for usandsynligt.

Jeg må indrømme at jeg mister respekten for politiet, lige dér. Både fordi de kaldte manden 'perker', og fordi de bagefter prøver at bortforklare det. Jeg ville ha haft mere respekt for politiet hvis de stod ved at en betjent havde kaldt en mand for perker. De vil åbenbart bare ikke stå ved deres fejl, og det er sgu sørgeligt.
Dato: 23-01-2009 15:42:00
Nummer: #23
#20, det er ikke okay for en betjent at kalde en demonstrant skældsord, om det så er perker eller luder eller noget som helst andet. For betjenten har mere magt end demonstranten, og han mister respekt og troværdighed ved at stå og tilsvine andre når han er i uniform. Sådan ser jeg det ihvertfald.
Forfatter: Sødtøs19
Dato: 23-01-2009 16:15:00
Nummer: #24
Jeg kan ikke hører optagelsen, men det lyder da vildt mærkeligt at han skulle have kaldt ham 'perle'.
Hvorfor kalde nogen perle?
Forfatter: prinsesseglad
Dato: 23-01-2009 16:36:00
Nummer: #27
haha perle?!
Forfatter: Footmen
Dato: 23-01-2009 16:47:00
Nummer: #28
Han siger under demoen "Sæt dig ned perker", vil du ikke lyde underligt hvis han sagde, "Sæt dig ned perle"? Altså hvis hans forrige job var bondemand, så kunne han måske ment perlehøns, men ellers kan jeg altså ikke se han har noget at forsvare sig med
Forfatter: Bandicoot
Dato: 23-01-2009 17:30:00
Nummer: #31
Ja, og hvad så altså?
Forfatter: 648942
Dato: 23-01-2009 17:30:00
Nummer: #32
Bare til almen info: Perle er et udtryk brugt af de københavnske politistyrker, og som bruges i betydningen "knægt" el. lign.

Link: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/a rticle1115034.ece
Forfatter: Navi-rasmus
Dato: 23-01-2009 17:57:00
Nummer: #33
Selv hvis politidirektøren skulle have ret i sin »perle-teori«, kan der være tale om en racistisk ytring. Udtrykket »perle« er nemlig en kendt del af politiets interne jargon, og er slang for netop »perker«, oplyser en kilde med indgående kendskab til danske politifolks interne sprogbrug til Modkraft.dk.
Dette er et uddrag fra en artikel på modkraft.dk hvor en lydekspert desuden har analyseret klippet og bekræfter at politimanden sagde "perker" og ikke "perle" Lydeksperten er en af danmarks førende og arbejder for politiet.
Forfatter: Olx
Dato: 23-01-2009 17:59:00
Nummer: #35
Han sagde perle.. fin forklaring.
Forfatter: Navi-rasmus
Dato: 23-01-2009 18:00:00
Nummer: #36
http://www.youtube.com/watch?v=BfqiYhKks N8&eurl=http://modkraft.dk/spip.php?arti cle9644&feature=player_embedded

Dette er så et videoklip af situationen
Forfatter: Olx
Dato: 23-01-2009 18:03:00
Nummer: #37
#34 se #32
Forfatter: H1N1
Dato: 23-01-2009 18:04:00
Nummer: #38
Utroligt at nogle her ikke engang fatter hvad perle er.
Forfatter: Annaaa
Dato: 23-01-2009 18:18:00
Nummer: #39
Politimanden var midt i en situation, hvor ingen ville sige "perle" til en person, som man prøver at dæmpe. Så det er logisk at han sagde "perker" og ikke perle. Hvorfor skulle man også sige "perle" til en med sådan en hård, råbende og irettesættende tone?
0 1 2 3