Dette er et delvist arkiv af debatter fra internetfællesskabet SKUM, der lukkede i 2011. Vil du gerne have fjernet noget pinligt, så send mig en e-mail på mickelvlm@gmail.com . Man kan ikke skrive nyt.
Tilbage til forsiden
0 1 2

Vi blir tvunget til at møde op i kirken inden jul?

Forfatter: 1461681
Dato: 04-12-2009 20:24:00
Hej derude.

Min og andre klasser bliver tvunget til at
gå i kirke sidste dag inden juleferien.

Man har mødepligt, DVS det er i princippet
ulovlig ikke at møde op.

Alle skal møde op, inkl. muslimer og
ateister. Jeg synes det så lamt at man
bliver tvunget til at dyrke den kristne
religion - så lamt at jeg har skrevet et
læserbrev til BT..

Sys i ikke det er lidt lamt?
Forfatter: Slettet bruger
Dato: 04-12-2009 20:33:00
Nummer: #1
Der er jo ikke noget der forhindrer jer i at pjække kan man sige.

Men jo, det er en latterlig afslutning, for selv om man er i mod kikrelortet vil man jo gerne være sammen med sin klasse sidste dag før ferien. Jeg kan huske det sidste år i 9. hvor vi var nogen stykker der tog en døgner natten før vi skulle til det og 4-5 stykker af os præsterede at falde i søvn under prædikenen.
Forfatter: Reinhard
Dato: 04-12-2009 20:35:00
Nummer: #2
Det er vel ikke almindelig kirke? Da jeg gik på en skole med den tradition var det bare med nogle julesange, og i fejrer vel jul.
Forfatter: omtanke
Dato: 04-12-2009 20:47:00
Nummer: #5
Hold da op, det lyder da nederen. Der er nok ikke så meget at gøre ved det nu, udover at pjække, hvilket jeg vil opfordre jer til! Men fedt du skriver et læserbrev, så kan det forhåbentlig komme på dagsordenen. Måske skulle du have valgt en lokal avis, eller måske Information, men nevermind. Fedt du gør det!
Forfatter: Øjeblik
Dato: 04-12-2009 20:50:00
Nummer: #6
#2 - Kirke er kirke, og så vidt jeg ved fejrer muslimer da ikke jul. Jehovas Vidner gør hvertfald ikke, og dem er der to af i min klasse, og vi skal også i kirke
Forfatter: Gumsen7s
Dato: 04-12-2009 21:19:00
Nummer: #8
Jeg syntes nu at det er helt iorden.. hvis det er fordi man ikke tror på noget.. Men hvis ikke i orden hvis man er fx. muslim..
På min skole må muslimerne godt lade være med at komme i kirke, så skal de bare være på skolen og lave lektier..
Forfatter: Tequila
Dato: 04-12-2009 21:40:00
Nummer: #10
Jeg har pjækket fra det lort lige så længe jeg kan huske..
Forfatter: Dont_Worry
Dato: 04-12-2009 21:48:00
Nummer: #11
Vi var også så at sige tvunget til at tage i kirke sidste skoledag
inden jul. Altid en helveds dag, og jeg brokkede mig skam. Men
alt i alt har det været en prisværdig tradition :)
Nummer: #12
Og når vi nu er i gang, så lad os forbyde religion :D
Forfatter: Bitchs
Dato: 04-12-2009 22:17:00
Nummer: #13
Lad være med at møde op.

I Usa må skolerne IKKE have noget med religion at gøre. Altså, på den måde, at lærene må ikke pålægge eleverne deres religion på nogen måde, og de må ikke lære dem hvilken religion der er "den rigtige."

Jeg kunne ikke forestille mig at man må det i Danmark heller. Vi har ikke faget "kristendom" mere, men "religion", og derfor bør I ikke måtte tvinges i kirke af jeres skole.

Af ren protest ville jeg absolut ikke møde op, selv om at jeg er kristen. Kirken er dødssyg, og ingen skole skal tvinge mig derind til en afslutning.

Et projekt, eller en opgave, i faget religion om kristendom, så ville jeg. Men ikke til afslutning, og jeg ville absolut ikke møde op hvis jeg var muslim, atheist, buddhist, etc..
Forfatter: aaaaa
Dato: 04-12-2009 23:20:00
Nummer: #14
Lad dog bare være med at møde op. Tvivler stærkt på at de vil gøre noget ved det.
Forfatter: Kathen
Dato: 04-12-2009 23:33:00
Nummer: #15
Vi bor i et kristen land, derfor skal du i kirke med din skole... Det er også derfor at kongehuset skal døbes og giftes i kirker og sådan... Dette ville i hvert fald give mest mening for mig

JEg var også i kirke med klassen "dengang"
Forfatter: jazzkat
Dato: 05-12-2009 00:00:00
Nummer: #16
De kan jo faktisk ike tvinge dig til at møde op, skole er frivlligt.

Mine venner er desværre ikke nogle typer der pjækker fra kirke ("Ej, det er ke så slemt, det er bare en hal time ed nogle sange"), så jeg er altid mødt op til afslutninger. Ad
Dato: 05-12-2009 00:27:00
Nummer: #17

Der er skolepligt i Danmark :)
Forfatter: jazzkat
Dato: 05-12-2009 00:28:00
Nummer: #18
#17 - der er undervisningspligt i Danmark

(#16 - det gik vidst lidt hurtigt på tastaturet. Sorry)
Forfatter: Bulldozeren
Dato: 05-12-2009 06:46:00
Nummer: #20
Man har jo også mødepligt på en normal hverdag, men jo, det er rimelig lamt. Dog vil jeg sige, at jeg tror ikke din skole gør det for kristendommens skyld, men mere for julehyggens skyld.
Forfatter: Finklestein
Dato: 05-12-2009 09:54:00
Nummer: #21
På min skole var der et jehovas vidne der fik dispensation fra alt hvad der havde entydigt med jul at gøre, dvs. kirkegang og da vi havde projekt om julen i engelsk. Så det bliver åbenbart gjort forskelligt fra sted til sted.

Men jeg vil give dig ret. Det er beskæmmende at en FOLKEskole rent faktisk kan kræve det af sine elever. Hvis det var en kristen privatskole, kunne jeg sagtens støtte op om det, men folkeskolen skal være så almen som muligt, og det betyder altså at der også skal tages hensyn til at ikke alle er kristne. Med det ikke sagt at de ikke må gøre noget ud af julen, det er trods alt en national helligdag, men den og dens religiøse baggage skal ikke tvinges ned i halsen på folk der ikke ønsker det.

#13 - Det er vist en drømmeverden du lever i der. Faget 'Kristendom' eksisterer stadig i bedste velgående i Danmarks folkeskoler. Det er i hvert fald det der står på skemaet for min lillebror i 5. klasse, og det er det de lærer om til en sådan grad at de har haft den lokale præst inde over en af deres temauger i faget.
Forfatter: Finklestein
Dato: 05-12-2009 09:59:00
Nummer: #22
#15 - Det kan godt være at det er derfor, men gør det det rigtigt? Kan det virkelig passe at bare fordi vi har en folkekirke, skal den presses ned over alle i hele landet, uanset religion? Og kan det virkelig passe at en hel familie bliver berøvet deres religionsfrihed, som det er tilfældet med kongehuset? De må jo ikke være andet end kristne!
Forfatter: Digitalkragen
Dato: 05-12-2009 10:11:00
Nummer: #23
Vi bliver også tvunget i kirke. Min muslimske veninde pjækker, men hendes søstre vil ikke pjække fra skole, så de bliver tvunget derned mod deres vilje.
Dato: 05-12-2009 11:56:00
Nummer: #25
#6 Ja men derfor tager de ikke skade af at synge et barn er født i betlehem eller høre juleevangeliet. De er kommet til eller er i et kristent land (Ja kristent, tænk på hvor meget kirken fylder i forhold til andre religioner), og de tager ikke skade af at lære bare lidt om vores traditioner. Ingen tvinger dem jo til at tro på det eller fejre jul derhjemme.
Forfatter: Øjeblik
Dato: 05-12-2009 12:04:00
Nummer: #26
#25 - Jehovas Vidner er ikke kommet til et kristent land, dem jeg kender er begge pæredanske. Har de også godt af at lære det?
Forfatter: Chinchis
Dato: 05-12-2009 12:09:00
Nummer: #27
Det er helt hen i vejret.

Jeg synes det er fint nok at hive folk ind, hvis forældrene er kristne e.l.
Men man burde gøre sådan, at man f.eks. kan få en seddel med hvor der står, at man ikke er kristen, og derfor ikke skal deltage i det.

Religion skal ikke påduttes, og ud over det har standard kirkerne her hjemme en tendens til at være ualmindeligt kedelige.
Forfatter: 1394123
Dato: 05-12-2009 12:47:00
Nummer: #29
"så lamt at jeg har skrevet et
læserbrev til BT..

Sys i ikke det er lidt lamt?"

Jo, jeg synes det er lamt at du har
skrevet et læserbrev til BT.

Bare få det overstået og hold op med at
klynke.
Størstedelen af dem der er i kirken tror
heller ikke på gud, men gør det af
tradition, fordi det er Jul.

Hold op med at whine over det.
Forfatter: fie
Dato: 05-12-2009 13:48:00
Nummer: #31
jo jeg synes det er rigtig lamt og jeg forstår dig. det skal vi også, og jeg er ateist. jeg synes det skulle være frivilligt.
Nummer: #32
jeg vil mene at der er grundlovsstridigt at tvinge børn i kirker.

§ 68
"Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse end den, som er hans egen".
Dato: 05-12-2009 14:02:00
Nummer: #33
#26 Ja jeg kan altså ikke se hvad skade de har af det. Næsten hele deres omgangskreds af ikke-Jehovas vidner holder vel jul, det tager vel ikke skade af at høre hvorfor?
0 1 2