Dette er et delvist arkiv af debatter fra internetfællesskabet SKUM, der lukkede i 2011. Vil du gerne have fjernet noget pinligt, så send mig en e-mail på mickelvlm@gmail.com . Man kan ikke skrive nyt.
Tilbage til forsiden
0 1 2

SKUMs debatniveau begynder at lugte....

Forfatter: Slettet bruger
Dato: 27-12-2010 11:44:00
Jeg ved ikke om det bare er mig, og normalt vil jeg egentlig gerne se den lyse side af tingene, men jeg føler personligt tålmodigheden er ved at være opbrugt...

Der har været en debat om onde mennesker på SKUM, og jeg tror det handler lidt mere om blot misforståelser af sarkasme. Jeg har erfaret at nogen mennesker virker som om de kun deltager i SKUMs debatter for at være overlegne og nedladende overfor alle der enten ikke deler deres holdninger, eller er for dumme i deres øjne, fordi de ikke ved lige så meget som dem.
Det handler ikke bare om opfattelsen nogen folk har af andre, men mest om måden vi alle sammen formulere os på, taler til andre, og reagere i debatterne.
Det er som om folk smider hæmningerne bag skærmen, og lukker den største flod af verbalt lort ud til alle omkring sig, som de normalt aldrig ville have sagt i den virkelige verden, face to face med en person.
Hvorfor skal der være en forskel?

Det er ligepludselig blevet legalt at bruge stavefejl som argumenter i debatter, som overhovedt ikke handler om staveegenskaber. Hvad er det for en omgang fis? Hvorfor skal folk klandres for at være dårlige til at stave, når de bare vil diskutere et eller andet andet, eller stille et spørgsmål?
Er ordblinde heller ikke velkommene på SKUM, og skal en tastefejl være altafgørende for budskabet i ens ord?

Jeg føler der er en god håndfuld debatter som bliver smadret af folk som ligger alt for meget vægt i irrelevante ting om debattens opstilling eller trådstarten, og velkommer slet ikke muligheden for potentiel debat.

Jeg kan tage et eksempel af en nylig debat..
En 12 årig spørger i Videnskab hvad der ville ske, hvis jorden holdte op med at dreje. Debatten var ikke specielt dybtegående formuleret, og var desuden fyldt med stavefejl.
Rigtig mange valgte derimod at pointere stavefejlene, eller tvivle trådstarters intellekt til at en debat overhovedet kunne betale sig.
Hvad er dette for en omgang latterlig diskremination? Udover at stave egenskaber åbenlyst intet har med sagen at gøre, så udelukker man børn for at være nysgerrige, og klandre yngre mennesker for at være uerfarende..
Men generelt var der jo en potentiel debat. Hvis man kan se igennem fingre med at det ikke er en Albert Einstein efterkommer der har formuleret og tænkt på spørgsmålet, er der stadig en debat, og ting der kan diskuteres, noget man kan tænke over, uanset om det er et dybt spørgsmål eller ej.
Men de fleste vælger at dvæle i kvaliteten i sproget og trådstarters mentalitet. Det er ofte noget folk vælger at ligge en kæmpe vægt i, istedet for bare at se det som det det er - en debat, der KAN diskuteres! Det kan en del, hvis man virkelig vil det.

Spørgsmålet er stilt før, om hvorfor der er så mange onde mennesker på SKUM, så det vil jeg ikke spørge om.
Det her handler ikke bare om enkelte sarkastiske kommentare, et svagt øjeblik af manglende tålmodighed, eller andet tilfælde hvor man ikke lige følte man gad pynte indlæget med smilies (Det er faktisk noget der kan betyde en helvedes masse!).

Det her handler om de generelle tendenser jeg føler der ses her på SKUM. Når nogen mennesker gør det til en sport at fortælle alle andre at de tager fejl og derfor er mindre værd, eller når folk generelt bare lader til at være i et evigt pissed off humør når de finder debatter der måske ikke virker enormt gennemtænkte.

Det her er ikke bare sarkasme, det er direkte nedladenhed overfor andre, og det er ganske enkelt ikke i orden! Det ødelægger både debatter og stemningen, og selv sagt er det ikke en særlig pæn måde at behandle andre mennesker på.

Er det bare mig der oplever dette?
Der er selvfølgelig stadig mange gode ting at sige om SKUM, men der er også dårlige ting som disse.
Det skal ikke være en kamp om arrogance. For at være ærlig, så minder det mere og mere om det latterlige niveau man finder på Arto's debatter (Og vi ville vel nødig ligne arto, ville vi?) hvor langt de fleste svar i en debat, bare er nedladende kommentare til enten trådstarter eller andre deltagere om hvor latterlige og uintelligente de er, og hvor meget de tager fejl om alting.

Vi må sgu få strammet lidt op her folkens!
Forfatter: Tower
Dato: 27-12-2010 12:10:00
Nummer: #1
Fantastisk. Nu har jeg noget, jeg kan referere til, når jeg bliver lidt for træt af SKUMS sprogpoliti.
Forfatter: Kaffegrums
Dato: 27-12-2010 12:46:00
Nummer: #2
Du har formuleret på skrift hvad en god del har tænkt meget længe.
Forfatter: Giesji
Dato: 27-12-2010 13:19:00
Nummer: #3
#1/2
Men hvorfor er det først mig der har "turde" sige det?
Forfatter: Kaffegrums
Dato: 27-12-2010 13:28:00
Nummer: #4
#3 Turde? Nej nej. Hm. Jeg tror bare ikke der er nogen der har magtet at formulere det. Jeg har i hvert fald ikke. Det har virket uoverskueligt at skulle tage dén debat for mig i hvert fald, og jeg tror heller ikke man ville kunne redegøre for problemstillingen på under den mænge tegn og ord du har brugt, og det er en større afærre (i mit hoved).
Så.. man kan sige.. vi har alle sammen ventet på at nogen gik ud med skraldet. Det gjorde du, tuché. Eller. Du ringede i hvert fald til skraldemændene.
Dato: 27-12-2010 13:57:00
Nummer: #5
Det er det heller ikke.
Men det er da meget lettere, at man kan smide et link i et indlæg, for at få folk til at indse hvor dumme de ser ud, når de retter andres fejl, end at sige det til hver eneste der gør det.
Dato: 27-12-2010 14:40:00
Nummer: #6
Jeg skrev også "turde" i anførselstegn fordi det jo nok ikke nødvendigvis har med mod at gøre :)
Men ja, det er altid lettere at vente på en anden gør det.
Det skal dog pointeres at jeg har blogget om det i nogen tid, men der er nok ikke så mange der læser min, eller en blog generelt, som der forhåbentlig gør her :)

Point taken :)
Forfatter: DovenDyr
Dato: 27-12-2010 15:05:00
Nummer: #7
Jeg tit i tvivl når jeg ser en debat... For jeg kan efterhånden ikke huske om de spørgsmål er blevet stillet før. Grænserne for acceptable indlæg bliver sværre at se for mig med tiden oO
Forfatter: Freedom
Dato: 27-12-2010 15:09:00
Nummer: #8
Jeg vil sgu have lov til at rette stavefejl eller grammatiske, om det så virker arrogant eller ej! :-) Dog synes jeg ikke, at man kan bruge folks egenskaber inden for f.eks. stavning til at vurdere deres intellekt. Måske til en hvis grad.
Dato: 27-12-2010 15:14:00
Nummer: #9
Selvfølelig skal du have lov til det. Hvis du kan gøre det på en pæn måde.
Dog ser jeg ikke nogen grund til at rette fejl bare for at rette fejl. Om man har skrevet "Ryk" i stedet for "Ryg" er pisse ligegyldigt, så læge man ved, hvad personen mener.
Dato: 27-12-2010 15:28:00
Nummer: #10
Det er ikke i orden hvis det er det eneste du gør.
Hvis det er for at hjælpe, så er det fint nok, men man skal også passe på med flueknepperi. Men hvis det bruges som en metode at tryne vedkommende, og glemmer alt om hvad debatten rent faktisk handler om, så kan jeg ikke se formålet med overhovedet at svare.
Forfatter: Bitchs
Dato: 27-12-2010 15:42:00
Nummer: #11
Nu ved jeg godt at jeg nok bliver overfaldet, fordi jeg har ikke læst din debat, og jeg ved ikke ligefrem dybdegående hvad den handler om, mit overordnede indtryk er bare, at der er gået død i debatteringen herinde.

Personligt, denne debat er et godt eksempel, 'skræmmer' det mig væk, når folk føler at de har trang til at bruge ALLE 5000 tegn i deres indlæg, hver gang de skriver et - det er sygt irriterende, for jeg gider personligt ikke sidde og læse det, og synes det bliver forvirrende, når folk slynger 17 argumenter afsted i ét indlæg.
Forfatter: Freedom
Dato: 27-12-2010 15:44:00
Nummer: #12
#9 #10 At rette stavefejl er jo altid en hjælp. Det er ikke noget, man gør for at tilfredsstille sin bizarre fetish, men fordi bedre stavning hjælper alle.
Dato: 27-12-2010 16:00:00
Nummer: #13
Det er da fint nok du ikke gider læse hele debatten, men hvorfor deltager du så, når du ikke ved hvad den handler om?
Jeg ser også tit meter lange debatter inde i Kærlighed om en lang og inviklet historie om håbløs forelskelse og dramaer, som jeg heller ikke orker at læse.. Men så deltager jeg altså heller ikke i den. For hvad kan folk bruge mit svar til?

Der findes folk som ikke bare "hjælper", men kun pointere stavefejl, og derefter slynger en nedladende kommentar ud om det.
Forfatter: Bitchs
Dato: 27-12-2010 16:22:00
Nummer: #14

Jeg sagde det bare - slap af, vil du ikke? Der er ingen grund til at angribe på den måde, alle har lov til at være her og deltage, det er ikke forbeholdt nogle på nogen form for måde. Man bliver SÅ ofte angrebet herinde af folk der synes de er så hævet over alle andre, og det giver en vild dårlig stemning.

Lige nu har jeg f.eks. ikke lyst til at kigge mere på hvad ud agter at svare til mig i denne debat, fordi jeg synes din måde at angribe mig på er dybt barnlig.
Dato: 27-12-2010 11:44:00
Nummer: #15
Jeg er ked af du følte det var et angreb, men det var nu ikke sådan ment :)

Men det virker da stadig dumt at deltage i en debat man ikke gider læse... Er det et angreb at synes det?
Dato: 27-12-2010 18:03:00
Nummer: #16
Det der mener du ikke seriøst, gør du?
Dato: 27-12-2010 18:11:00
Nummer: #17
Ork jo! Desværre ...
Forfatter: Reinhard
Dato: 27-12-2010 18:14:00
Nummer: #18
Ja engang glædede jeg mig altid til at komme på skum, fordi jeg altid deltog i ordentlige debatter. Ikke at jeg selv altid var lige god til at debattere, men mange gjorde forsøget på at starte en god debat eller fortsætte på en.

I dag går debatterne mest ud på at kritisere #0's stave/grammatikfejl eller dennes spørgsmål.
Forfatter: Clalle
Dato: 27-12-2010 19:32:00
Nummer: #19
#1 Kan ikke være mere enig! Bliver selv træt af personer der skriver nedladende kommentare, der intet har med debatterne at gøre, en gang i mellem!

MEN er altså også lidt træt af de 'små' mennesker på 12-13 år, der skriver debatter, som fx omhandler om ting, som der allerede er 13 andre debatter om. Det synes jeg er irreterende.... Kender de ikke til søgefunktionen? (:
Forfatter: Lyd
Dato: 27-12-2010 20:45:00
Nummer: #20
Du har så ret! Tak!
Forfatter: PunkOmatic
Dato: 27-12-2010 20:50:00
Nummer: #21
#14 - wauw, hold da op. Giesji kommenterer dit indlæg på en meget saglig facon og alligevel føler du dig angrebet? Måske man skulle kigge indad og se om man er for nærtagende? Jeg ville blive, hvis jeg havde været Giesji og havde oprettet denne debat, en smule irriteret over dit indlæg. Ikke alene gider du ikke læse oplægget men du skaber også en dårlig stemning ved at at reagere så voldsomt.

Hvis man er for doven til at læse et debatoplæg, så skal man, imo, holde sig laaaaangt væk fra debatten. Man har absolut INTET konstruktivt at sige hvis man ikke aner hvad fanden det er man skal svare på/hjælpe med/reagere på/and so on. Det er dér den dårlige stemning hurtigt kan opstå - så for guds skyld (og min og mine medmods skyld også) LÆS OPLÆGGET og snak pænt til andre. Ja det kan godt være der er enkelte rådne kar imellem, men det er der I skal henvende jer til en moderator og/eller skumred. I skal ikke selv begynde at lege politi eller sprognazist - det er der sgu ærligt talt ingen der gider se på ;)
Forfatter: Sauvage
Dato: 28-12-2010 00:11:00
Nummer: #23
ParadoksaAAal debat Oo

Jeg føler lidt, at der skal mere til end sådan et par misforståelser til at det påvirker skum i sådan negativ retning. Rettere sagt, så synes jeg ikke der er sket nogen ændring. Har haft en profil her før i 2006.
Har det ikke hele tiden været sådan? På et tidspunkt læste jeg nogle debatter herinde fra 2001, og de snakkede altså virkelig grimt til hinanden.

Hvis det virkelig er nogens hensigt at hævde, at bestemte personer er mindreværdige på grund af deres formulering af et enkelt debatoplæg, er det da trist. Men det tror jeg ikke, at folk vil her på skum. Så ja, det er nok noget med måden, vi opfatter det, der bliver skrevet. Jeg synes også, det er en stor fejl at tro, at man er mindre værd, fordi man tager fejl xP Og netop derfor er der ingen grund til at lade sig gå på af nedladende kommentarer, som sikkert ikke er ment så nedladende endda. Vi skal måske blive bedre til ikke at overfortolke og ikke tage alting så bogstaveligt.

Lignende rettende og til tider sarkastiske bemærkninger findes også på andre communities/fora i lige så stort omfang som skum, og det er alligevel sjældent der opstår sammenstød. Det kan godt være, at nedladende kommentarer er med til at ødelægge tonen, men det skyldes altså også tit at dén, kritikken er rettet imod er dårlig til at håndtere kritik, og derfor reagerer på samme nedladende måde.

Jeg vil også mene, at tonen er langt hårdere på for eksempel youtube, hvor folk sommetider river hovedet af hinanden på grund af en ligegyldig ting. Det er i hvert fald min erfaring. Skum er ikke så slemt endda.

Jeg tror at generel pirrelighed er problemet. Det er sikkert noget pubertetsnoget, ik'?
Ah, måske bliver det bedre i det nye år :)
Forfatter: the_master_p
Dato: 28-12-2010 00:26:00
Nummer: #24
"Hvorfor skal der være en forskel?"

Fordi de bliver en helt anden på internettet.
Der er stor forskel på virkeligheden og fantasien, og internettet er netop opbygget af andres fantasier.
Nogle folk kan godt skelne mellem disse 2 verdener. Altså at internettet ikke er en legeplads, men en "anden verden", hvor der også er folk ligesom du og jeg, som har forskellige interesser og holdninger. Som folk har svært ved at respektere.
Pga. internettet så er jeg blevet ultra kritisk nu, fordi jeg har det lidt ligesom 7#.

Sådan som jeg læser tråden, så vil du have os alle til at lade være med rette andre personers fejlheder. Og det kan jeg også være enig i. Men jeg må indrømme at når nogen kommer med det samme "dumme spørgsmål" heletiden, så bliver det ret irriterende i længden. Selvfølgelig så gør det ikke noget hvis personen laver stavefejl, men hvis personen ikke selv gør en indstats for at hjælpe os med at forstå hvad de vil, så kan vi ikke hjælpe dem. Derfor kan jeg godt forstå nogle folks frustationer.

Selvfølgelig, så kan alle ikke være perfektionistiske, der er plads til fejl, og misforståelser, og forvirring. Men helt ærligt, hvis man tænker lidt efter, så kommer svarene til sig selv. Og ja, jeg indrømmer også, at selv jeg laver nogle fejl. Men i det mindste så undskylder jeg for de fejl jeg laver.

Jeg synes faktisk vi burde lave en "overordnet" søgemaskine på toppen af Skum forummet (altså ved "debatter"). Hvor der står "søg her". Tror det måske ville gøre livet meget lettere for mange.

(Hvilket giver mig en ide til et super tråd). Vi laver en tråd hvor folk kommer med tips og tricks til hvordan man bruger google. Gør den til sticky, (over alle debatter og ikke kun i et emne fx. "debat om skum")
Dato: 28-12-2010 11:10:00
Nummer: #25
Selvom det er noget der har stået på i flere år, betyder det jo ikke at det er mere tåleligt af den grund, og heller ikke mere okay.

Man skal ikke sidde stædigt på sin pind, og pege fingre af alle andre og sige at det er dem der er problemet, og de bare kan lade være med at flegne ud over ingenting.
Sure, det er ofte tilfældet at mange misforstår tonen og går amok over ingenting, og mener at alle er efter ham/hende, men som enkelt individ kan man ikke overlade ansvaret om en god tone til alle andre end sig selv.
Min personlige erfaring er at det når man nemlig ingen vejne med. Der vil altid være nogen som lever i en verden hvor alle er efter hinanden, og så tror de også at alle andre er det, selvom de ikke er. Der er altid nogen der er mere nærtagende, og du kan ikke ændre på alle andre, men du kan ændre på dig selv. Du kan kun ændre måden du selv taler og opfatter tingene på, du skal ikke vente på at alle andre gør det.
Min erfaring er at hvis du selv gør dig umage ved at udvise en satans masse åbenhed og posetivitet i måden du formulere dig på, så er chancen for at folk opfatter det posetivt og ikke går amok, langt langt større :) Det er sådan noget som smilies der bl.a kan gøre forskellen.
Du får selv en posetiv respons ved at være posetiv overfor andre (der er desværre altid nogen enkelte undtagelser af nogen mennesker der opfatter det arrogant eller på anden måde mener at alle har en ondskabsfuld bagtanke med venlighed - men dem kan man bare ikke rigtig gøre ret meget ved). Du kan ikke vente på at folk holder op med at være vrede, for hvis en enkelt person opfatter noget neutralt som negativt og derfor kommer med en vred tone, så gives der igen respons på det med en lige så vred tone, og så starter der en skænderi agtig diskussion derfra... Og det er jo ikke fedt...
Det er ofte der det starter med at folk flår hovederne af hinanden, fordi nogen enten har en negativ tone fra starten af, eller nogen misforstår en tone, og så starter der ellers en lavine.
Man bør som enkelt person prøve enten at sørge for det slet ikke bliver misforstået, eller at det ikke ruller nedad bakke med spydige kommentarer pga. vred respons på vred respons derfra.
Man kan selvfølgelig ikke altid være "helt" og forsøge at holde en god tone hvor end man diskutere, og det er heller ikke et ansvar man skal have, men jeg taler igen af erfaring at hvis det endelig lykkeds en at få en debat op at køre med gensidig respekt fra begge parter, hvor begge parter er åbne for hinandens idéer og taler med respekt for hinanden, så kan man få en rigtig nice diskussion!

Jeg kan så fortælle dig at du ikke har forstået min debat helt rigtigt :)
Den er ikke nødvendigvis henvendt til alle, for det er heldigvis ikke alle der har agressiv debatstil. Den er henvendt til de som har.
Som nævnt i oplægget så handler det ikke om nogen enkelt tilfælde hvor man mister tålmodigheden og bliver frusteret, for det sker for langt de fleste, og det er menneskeligt.
Debatten er henvendt til dem der ikke bestiller ret meget andet end at rakke folk ned i debatten. Ikke kun for fejl (det var et typisk eksempel, det med at bruge stavefejl som argumentation for noget som helst) men generelt lader til at have et nedladende syn af alle deres med debatøre, og måske føler sig højere hævet end alle andre på siden.
Det er dé mennesker der er med til at ødelægge stemningen i debatterne.
Forfatter: AutoFyld
Dato: 29-12-2010 09:24:00
Nummer: #26
Jeg synes virkelig også, vi bliver nødt til at stramme os op herinde, da der er alt for mange, der lynhurtigt tænder af på småting efterhånden-.

Hertil vil jeg så tilføje, at jeg tror én af grundene til, at den her gut bliver svinet sådan til er, at han beder folk om at skrive i hans gæstebog, hvis de vil have svaret. Der er ikke ligefrem grobund for en god debat, når han bare beder om beskeder i gæstebogen. Jeg tror også det kan være dét, der får folk op i det røde felt.

Men at begynde at kalde ham uvidende og dum, blot fordi han ikke kan stave, det er højst uacceptabelt.
0 1 2